Manusia pula bangaimana? Mari kita buang sifat perkauman. Jangan diperbodohkan.

Thursday, July 17, 2008

muhasabah

aku poyo...
npe??
tah...sbb rmai org ckp cmtu kot..

aku sombong...
npe??
tah..myb sbb x tgur org kot..

aku hipokrit...
yeker??
tah la x kesah la ape org nk ckp

aku blagak nk mampus...
ble mse plak??
myb org jer nmpak cmtu kot...

sume nie ape yg aku pnah dgr org cter psal aku..
x amek kesah pun
they can say what they want...
and by da way...thanks 4 the attention!

tp kn...
aku x bsyukur??
yg nie laen..sbb diri aku sndri yg ckp cmtu..
tp still x nk bsyukur lg...

aku tak bersyukur aku punyai keluarga yang amat baek
aku tak bersyukur mempunyai teman2 yang supportive
aku tak bersyukur mempunyai peluang belajar..tapi maseh bermalas-malasan
aku tak bersyukur mempunyai kesehatan yang baek..

jahat kan aku??
bodohkan aku??
aku tahu itu semua..kerana aku manusia biasa..tidak bisa memuaskan hati semua,mahupun hati sendiri..

tapi aku mahu berubah ke yang lebih baek..bukan hanya tahu mengkritik orang laen tetapi busuk diri sendiri dilupakan..
aku mahu bertindak mengubah keadaan..bukan hanya tahu merungut menyalahkan orang laen.
aku tahu kelemahan diri sendiri dan jadikan ia kekuatan diriku..


sesungguhnya..
jangan lah hanya tahu mencari buruk teman semanusia laen sahaja..
adalah lebih baek kita bermuhasabah diri..

jangan mengkritik tanpa menyelidik
jangan menuduh tanpa memeriksa
jangan buruk sangka jika pun keadaan kelihatan buruk..

kerana setiap manusia ada kelemahanya.
yang sempurna hanya SATU
carilah busuk diri sendiri sebelum memandang jijik orang laen..


yang bermuhasabah diri,
~tazo~

No comments: