Saturday, January 31, 2009

sepanjang perjalanan ke "JALAN YANG BENAR"

Assalammulaikum

nama saya tazo..dan sudah agak lama sy sudah tidak mengucapkn ayat "assalammulaikum" (betul ker aku eja?) ...hinggakan aku agak kekok bila ingin mngucapkan ungkapan tersebut kini...semua ini aku tersedar dalam proses mnyempurnakan registeration utk sem baru nie...aku sedar bila aku kekok dan berfikir dua kali setiap kali utk mengucapkn "askum" dipintu bilik lecturer...mungkin sbb aku dah lama x berkunjung ke rumah orang atau aku sendiri yg x jadikn semua nie satu amalan..
tujuan aku dedah kn sume nie bkn sebab nkburukkn diri sendiri..cume nak mengingatkn diri sendiri dan berubah ok?...

hari nie hari jumaat..
dan sebagai seorang remaja yang baek aku pergi mnunaikan solat jumaat di masjid yg sudah agak lama tidak aku kunjungi kerna aku jauh di perantauan..

dalam perjalanan ke masjid..aku berjalan kaki kerna jaraknya tak der la sejauh mana..aku sering berkata didalam hati "haiihh pakcik2 nie...harap-harap x der la pak cik yg nk tumpangkn aku,biarla aku jalan kaki ok",bukan sebab ape..cume aku kekok nk menjawab soalan2 para pakcik2 nie semasa dalam perjalan nanti..

soo naseb baek kali nie x der pun org yg nk tumpangkn aku..dpt la aku berjalan dalam tenang..
tiba2 datang seorang budak yg tak tinggi mana dan x rendah mana lengkap berpakaian sekolah agama..baru darjah satu aku rasa..
dia berkata "askum bangg...sorg jer??dari mana nk kemana nie bang??"
aku pun terkedu..wah adek nie..mana dtg nie??tiba2 jer kt sebelah aku nie..aku berdiam diri
"abggg...abg dari mana nieee??nk kemana??"
haaihh budak nie...ade bakat jadi saleman nie kata hatiku..mahu x mahu aku pun jawab lah
"abg nk ke masjid la..abg rasa skang sume org tgh nk gi masjid nie kot"
"ohh yeker,..abg dari mana?"
wahh soalan dia seolah aku nie sedang mengembara jauh membawa beg besar jer kata hati ku...
"abg dari jalan belakang tu jer"
adek bersampin itu berkata "ohh..saya dari jalan au 2 nie"

kemudian dia berjalan semakin laju..dan mninggalkn aku..namun dapat ku lihat dia tegur setiap abg2 n pakcik2 di sepanjang jalan ke masjid..
setiap motor dan kereta yg lalu juga tidak terlepas dari lambaian tangan mesra dari beliau..terpinga2 aku lihat reaksi mereka semua...

umur beliau baru setahun jagung..mungkin darjah satu
kata2 beliau maseh lagi berbaur pelat
tinggi beliau hanya la separas pinggang ku

TETAPI!!...
dia ade sesuatu yg mungkin kita semua tiada..sifat ramah..sifat bersangka baik..sifat keyakinan yang amat tinggi..semua ini sifat yg mungkin kita dah lama tinggalkn dalam mencari "diri sendiri"..semua sifat beliau membuatkn aku terfikir "mungkin satu hari nanti..dia akan jadi seorang perdana menteri!"
hahahaha...
merepek jer aku nie...

*aku seorg pendiam yg comel ketika darjah satu
*maseh tidak kenal dunia

Tuesday, January 27, 2009

mari pandang ke belakang

banyak orang cakap n sebut-sebut jangan la kita pandang belakang..bukan saja sebab momok tapi juga dalam kehidupan realiti kita.."jangan pandang belakang lepas derma""jangan pandang belakang tentang peristiwa hitam" dan juga "jangan pandang belakang tentang kesalahan sesorang (maaf)"

tapii..kadang-kadang kita perlu juga pandang kebelakang..untuk menilai diri sendiri..sama ada kehadapan atau makin hanyut..
sooo hari nie jom kita pandang belakang..apa perbezaan tentang si tazo 5 tahun sebelum dan selepas... zzzzzz

5 tahun dahulu kala

-x reti memandu apa pun jenis kenderaan
-x suka masuk campur dengan benda asing
-x suka hadapi masalah..selalu merungut
-bilangan sahabat boleh dikira dgn jari
-poyo
-rebelious

3 tahun kemudian
-sudah reti memandu motor dan kereta(manual transmision)
-menarik nafas lega lepas spm
-sumpah boring dkt rumah!
-abah x bagi cari kerja..
-nk sgt jmpe org baru
-angau

disaat ketika ini
-sudah gugup n gegel memandu manual!...arghhh..damn!
-sudah bosan belajar mekanik force n subjek kalkulator!...zzzzz
-terasa amat bebas dgn keadaan sekeliling,fikiran ku makin terbuka ke arah kemasiatan.wakaka
-amat boros
-sedang mencari arah di alam yg besar ini
-kesunyian..hhuhu sob sobbb..


yeahh..apa yg sebenarnya ingin aku tulis sendiri pun tidak ku pasti..pape pun x kesah la
adakah hidup aku mghala ke jalan yg benar??

entahh laaaa

*tak stdy lg hari nie
*byk betul cite cina kt tv arini huh?
*mahukn keamanan dunia dan diri
*maseh menunggu memey the cat masuk rumah balek!huhu cpt laaa msok..nk tido dah!

Sunday, January 25, 2009

25 january..

hari nie...aku terasa agak bosan
sudah masuk hari ketiga kt rumah..x banyak yg aku buat hari nie..
mcm biasa lahh..bgun lambat walaupun dah tido awal..wahh best la kt rumah nie..senang jer tido,
x payah nk buat guling2 gula2 kapas...myb sbb sejuk kot..

hari nie ada kenduri,tp mcm biasa aku x nk pergi lg..haaiihh bler kali terakher aku join kenduri kendara pun aku dah x ingat..mcm kawan2 n sedara yg amat x cemerlang aku anggap diri sndiri..
yelah..org kawen pun aku x nk pergi.nanti kalau aku kawen sapa yg nk datang?tah laa

hari nie aku hampir2 membunuh kucing kesayangan keluargaku..memey the cat!
knapa aku cuai sgt x tgk bwah keta sblum reverse keta...naseb baek dia duduk betul2 tgh keta n naseb baek aku x putar stereng awal...kalau x..dah jadi pembunuh! sumpah lepas nie aku tunduk tengok dulu...

hari nie aku cuma baring di beranda rumah..menghirup udara segar lepas hujan..memandang klcc dlm kabus..aku rasa tenang..

walaupun hari nie aku rasa bosan dan x adventure..tapi di penghujung hari aku tetap tersenyum kerna aku dah nikmati hari nie salah satu dari hari cuti yg ku nanti itu,aku habiskan masa bersama keluarga tersayang..bersama 3 ekor kucin yg nakal (memey+momo+eppi) dan bersama tv..

esk hari tahun baru cina kalau x salah..n tahun nie tahun kerbau kn?ermm tah ape lah fung sui yg akan dorg ramalkn pulak tahun nie..hehe pape pun..selamat tahun baru cina aku ucapkn!

esk hari baru...esk tahun baru...esk peluang baru...

selamat malam
~tazo~


*dah 3 hari handphone ku senyap tanpa msg atau call..bukti kesunyian diriku
*td aku terpandang beg..haaiiih bler la aku nk stdy math yg dah aku jnji tu
*bosan dgn nada pembaca berita!

jikalau aku...

sejak dari kanak2 lagi kita dah dilatih kn?..soalan pertama yang selalu didengari dalam tadika or kelas kanak2 darjah satu...

cekgu-"nti dah besar nk jadi ape??ape cita-cita kamo?"
kekanak comel-"saya nk jadi polis..nak tangkap org jahat"
kekanak comel-"saya nk jd bomba..padam api panas"
kekanak comel-"saya nk jd doktor..tolong orang saket uhuk uhukk"

ring a bell??

dulu masa kanak2 kita lazim dengan soalan nie..dan tanpa berfikir trus jer jawab.. yelaa hati suci kn

tapi bila masa berlalu..zaman berubah..fesyen berubah..
kita makin dewasa..hadapi banyak onak dugaan..
dan mungkin hati tidak sesuci dahulu bg sesetengah

kita makin lupa..dan mungkin akan tertawa sndiri bila ingatkn balek cita-cita kekanak masing2
atau mungkin langsung dah x ingat..disebabkn oleh banyak pengaruh dan peristiwa besar dalam
hidup..

sooo for me..juz to remind how innocent n comel saya masa kekanak dulu,jom kita gabungkn cita2 kekanak + kemahuan dan keadaan dewasa ini..

-JIKALAU SAYA-

jikalau saya seorang polis
akan ku megah dengan kuasaku

jikalau saya seorg bomba
akan ku bunyikan siren bila trafic jemm

jikalau saya seorang doktor
akan ku usha misi pelatih yg comel

jikalau aku seorang president
akan ku binasakan zionis!!

jikalau ku seorang pelukis
akan ku potretkn wajahmu supaya dkenang spanjang zaman

jikalau aku seorang jutawan
akan ku beli bugati veyron+nissan gtr utk disimpan dlm garaj

zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

yup..semua nie hanya lah mimpi disiang hari..khayalan yg bertemu realiti

*semua nie tiba2 buat aku berfikir..apa yg aku akn jd 10 taun lg?
*masa..kau tinggalkn aku..atau aku yg x pedulikn mu

Thursday, January 22, 2009

kira turun...

cuti raya ??raya cina ...
x sabar nk balek..sebab sudah agak lama x tgk keadaan rumah..walaupun kalau lama2..keboringan tetap akan menjelma..
hari nie hari kames..esk dah jumaat..dan lepas dgr khutubah jumaat..
kita balek!!

aku dah bosan dgn buku!
aku dah bosan dgn whiteboard dan bau marker..
aku dah bosan dgn nasi bungkus

aku dah bosan dgn tanggungjawab!

sbb tu aku nk cuti..rehat walau hanya seminggu...
jmpe keluarga yg tersayang...
tgk kucing berlari2 mencakar kakiku..
mghirup udara asap karbon monosida asli kuala lumpur

kerana disana aku temui kedamaian tersendiri..tiada di tempat lain..
jauh dari masyarakat yg hipokrit dan judgemental!

mungkin lepas bcuti ini...aku akan menjadi tazo yg lebih baek
kawan yg lebih baek
anak yg lebih baek
pelajar yg lebih rajin
umat yg lebih beriman (erkk)

kuala lumpur..aku pulang kepangkuanmu..
walau kau smakin kotor..
hanya kau destinasiku..


yg berkira turun..
~tazo~

Wednesday, January 21, 2009

dikala puitis menemani malamku...

dah agak lama blog nie x diupdate..haha agak bz dan kemalasan..x per lah nti kalau ade mase kita update ok?

hari nie apa kata kita berpuisi..
aku dah bosan dgn sume sudut kiraan dalam kepalaku...
kira heat..kira kamiran..kira force...

jom singgah ke faculty of puitis jom!
puisi ini bertajuk

"CINTA YANG TIDAK PASTI"

jauhku merenung ke pelusuk malam
dikala menunggu sang puteri alam mimpi menjelma
hatiku dirasa seperti dibelenggu....
dbelunggu perasaan yg tidak ku ketahui...
perasaan yg selama ini ku cuba dan cuba untuk diselami..

apakah yg ku rasa ini cinta??
atau hanya angkara sang hormon testeron testarosa semata?
adakah engkau benar-benar ada??
adakah engkau benar-benar sempurna...

*tarik nafas dalam-dalam

TIDAK!!...tidakk tidakk dia menjerit..
tidak ku sedar siapakah yg memekik itu..
disaat ku berada dalam kelemasan dunia ciptaan sendiri..
setelah puas ku cari..akhirnya dia ku temui..
itu pekikan hati sanubariku..
disaat tersedar bahwa tiada gadis yang sempurna..
tiada rasa tidak pasti..
semua hanyalah mainan sang durjana bnama nafsu

kiniii...
malam ku makin cerah...
sang puteri malam kian mesra mengulik mimpi..
kerana..jeritan hati tidak pasti ku telah ku dengari..
bahwa tiada siapa yang sempurna..
kepastian adalah pilihan ku sendiri...
ketahui lah wahai temanku..
tiada sempurna itulah yang sebenarnya sempurna..


*haha...jiwang!
*puisi diatas hanya rekaan semata2 secara spontan..
*harap2 esk klas math dibatalkn!..malas!
*berbakatkn tazo??

Friday, January 9, 2009

disebalik tabir tazo..

Terfikir jugak entry ape yg nk dtulis hari nie ek..x per lah..kita try pape jela ok..
hari jom kenang balek kesah2 lame dlu2..org ckp x baek kenang benda2 yg dah lepas nie..tp sume tu la yg sejarah kn..sejarah tu penting..sbb tu dlm spm ade sejarah kot!..

nama sy Muhamad Murtadzo Bi
n Ghazali..erm kali pertama korg sume dgr or bace nama nie ape yg terterjah kdalam benuk pmikiran anda..
mst lebih kurg mcm nie kn

"wahh peliknyer nama","first time aku dgr nama cmni".... x pun dialog or monolog dlman yg slalu bkumandang mst "erk..aku silap dgr ker"

yup nama sy mmg agak pelik kn..haha tp tu lah hakikat yg sbnar..n i love it!..tp dlu tazo bnci jgk la nme tu..mne tak nyer,tkenang balek mse kecik2 dlu,sume member2 nama best2 jer n laju jer cikgu sebut..tp bler smpai turn nama tazo mst cikgu tu akn bhenti tarik nafas dlu sbelum smbung panggil dgn cara yg amat salah dan x sedap sebelum diiringi latar blakang gelak tawa..huh..sedih jgk la..bygkn la mse tu kecik lagi kot,baru jer darjah satu n tgh cumel gler..tp dah tpakse mghadapi dilema sbegini..yela,cekgu siap silap tulis nama silap dlm register lg..mcm dah tukar identiti plak..
tp wlaupun dlm kecomelan mcm tu..tazo dah tunjuk kmantangan nyer,
bler balek cter la dkt mak
"makkk td knn,dkt sekolah knn..cikgu asek pggil nama adek silap jer..pastu dlm buku register pun eja silap".. si ibu pun bkata"laa.. x per..nti adek ckp mcm mne ejaan nama adek yg btol tau"
ermm sedih jgk la..yela kecik2 dah nampak cekgu gelak2 dgn member dia sblum pggil nama aku..sambil tunjuk2 kt kertas tu...ish2,aku kecik lg kot..kaen yg puteh lg..dah di downkn oleh org dewasa...

perkara nie blarutan smpai la cikgu tu sndri yg baca ejaan dkt surat lahir ku sndri..masa blalu pergi...tahun singgah dan pergi..lme aku sndri pun dah msak dgn kdaan nie..bler dah lebih kurg darjah 4..stiap kali awal tahun bler cekgu baru sebut nama2 plajar n nama tu dimulakn dgn muhamad dan dturuti oleh selangan nafas confuse oleh cekgu tsebut..mst aku dah angkat tgn awl2..member2 pun dah dpt agk..haha..

aku mle ske kn nama nie sbb kbanyakkn org akn ingt nama aku..yela..cm pelik jer kn..haha
tringat balek mse form 5 dlu..first day cekgu fizik aku masok...tah ape tah nme dia.dah lupa,n mcm biasa la..sesi perkenalan,sume bgun n sebut nama n bla bla bla...esk nyer dia msok klas..n first word yg dia ckp.."smalam kita sume dah bkenalan kn..tp mlgnye sy dah lupa sume nama kamu sume"...uhhh kata budak2 sekalian..."tapi ade 1 jer nama yg sy ingt,n sy balek siap cari mkne nama tu,ermm nama kamu!" smbil tunjuk dkt diriku....
wah wah wahh...
trasa kembang disitu...

tapi tu sume cter lama...
dah byk sgt dah pggilan yg org pggil aku dlu,
dari zoro,tuzo,tazu,mus,murtado,mutado,muzo sampai la ke panggilan "ado"
aku dah x kesah..aku sng pggil diriku tazo..n thats who i am..
sbb stiap org itu istimewa kn? yer kn?

sooo tu lah sdikit sebanyak disebalik tabir "tazo"

**ermm mak ckp nama aku diambil smpena nama mufti negri 9 yg abah bkenan dlu..
**mcm mufti x tazo yg nie??? sama kn kn??

Thursday, January 8, 2009

rabu yg suram suam kuku

hari nie x byk yg blaku dlm hari ku...biasa jer...klas pkol 11 .sush btol nk bgun..tp gi jgk!.
cme lecturer jer yg msok lambt n ade yg x msok pun ade...
ermm hampes btol..thermo 2..trus dia ajar..diriku bkn maen blurr lg..yaloh, thermo 1 pun pass lompat longkang sempadan jer kot..

tlg la...dah lemas la dgn akedemik yg sush2 nie..tazo nk enjoy life boleh??..
hari nie dorg ckp 10 muharam..erm boleh kata first time jgk lah aku dgr psal 10 muharam nie..ermm trasa amat jahil dsitu..haha dah lme aku x amek berat psal menda2 nie..haaaiiihh tazo2...ape la nk jd..
erm balek dgn 10 muharam...rupe2nyer hari nie slah satu hari yg bsejarah dlm bulan islam..elmi ckp mcm2 yg jd dlm hari nie...erkk sjak bler plak dia jd alim nie?slalunyer ckp menda bukan2 pandai lah mamat nie..tp aku respect la..rmai jgk lah para memberku yg tgolong dlm golongan yg baek...bpuasa...allhamdullilah...aku bila lg? erkkk dah mkin jauh ker aku nie?tarik aku balek plss


*harga minyak naek balek? tlg la jgn...dah la ptptn x msok nie....:(
*bdoa agar umat islam di gaza trus btahan...*sedih..

Tuesday, January 6, 2009

pangkal tebing ku kembali...

haaaihhh agak lama aku dah x tulis dlm nie..bkn ape..cme mcm kdang2 ase mcm x der mse pun..tp sbnarnye mcm byk jer mse yg tluang..myb sbb tazo dah mls kot nk dgr psal isi hati beliau..pape pun x kesah la..nk try la smbung balek blog nie...soory la..tazo nie maseh sgt2 noob lah dlm bidang nie..ermm hari nie dah 6 hb january..dah 6 hari taun 2008 lari dari pangkuanku..tp bler pandang2 blakang balek tgk mcm smee jer tiap2 tahun..x kesah lah..jnji stiap tahun tazo mkin matang,hensem n best! kn kn kn?..haha
sbnarnye byk yg tazo dah blaja n alami..biasa la kn lorong lohong khidupan la org ktakn..

soo tahun 2009 nie..smge akan lebih seronok n best lg kn.wlaupun bg tazo taun nie dmulakn dgn demam..samam..geram n bengang..myb sume nie akn btambah baek ok! juz think positive!
.wah2....
hepi new year everybody..!!