Saturday, January 31, 2009

sepanjang perjalanan ke "JALAN YANG BENAR"

Assalammulaikum

nama saya tazo..dan sudah agak lama sy sudah tidak mengucapkn ayat "assalammulaikum" (betul ker aku eja?) ...hinggakan aku agak kekok bila ingin mngucapkan ungkapan tersebut kini...semua ini aku tersedar dalam proses mnyempurnakan registeration utk sem baru nie...aku sedar bila aku kekok dan berfikir dua kali setiap kali utk mengucapkn "askum" dipintu bilik lecturer...mungkin sbb aku dah lama x berkunjung ke rumah orang atau aku sendiri yg x jadikn semua nie satu amalan..
tujuan aku dedah kn sume nie bkn sebab nkburukkn diri sendiri..cume nak mengingatkn diri sendiri dan berubah ok?...

hari nie hari jumaat..
dan sebagai seorang remaja yang baek aku pergi mnunaikan solat jumaat di masjid yg sudah agak lama tidak aku kunjungi kerna aku jauh di perantauan..

dalam perjalanan ke masjid..aku berjalan kaki kerna jaraknya tak der la sejauh mana..aku sering berkata didalam hati "haiihh pakcik2 nie...harap-harap x der la pak cik yg nk tumpangkn aku,biarla aku jalan kaki ok",bukan sebab ape..cume aku kekok nk menjawab soalan2 para pakcik2 nie semasa dalam perjalan nanti..

soo naseb baek kali nie x der pun org yg nk tumpangkn aku..dpt la aku berjalan dalam tenang..
tiba2 datang seorang budak yg tak tinggi mana dan x rendah mana lengkap berpakaian sekolah agama..baru darjah satu aku rasa..
dia berkata "askum bangg...sorg jer??dari mana nk kemana nie bang??"
aku pun terkedu..wah adek nie..mana dtg nie??tiba2 jer kt sebelah aku nie..aku berdiam diri
"abggg...abg dari mana nieee??nk kemana??"
haaihh budak nie...ade bakat jadi saleman nie kata hatiku..mahu x mahu aku pun jawab lah
"abg nk ke masjid la..abg rasa skang sume org tgh nk gi masjid nie kot"
"ohh yeker,..abg dari mana?"
wahh soalan dia seolah aku nie sedang mengembara jauh membawa beg besar jer kata hati ku...
"abg dari jalan belakang tu jer"
adek bersampin itu berkata "ohh..saya dari jalan au 2 nie"

kemudian dia berjalan semakin laju..dan mninggalkn aku..namun dapat ku lihat dia tegur setiap abg2 n pakcik2 di sepanjang jalan ke masjid..
setiap motor dan kereta yg lalu juga tidak terlepas dari lambaian tangan mesra dari beliau..terpinga2 aku lihat reaksi mereka semua...

umur beliau baru setahun jagung..mungkin darjah satu
kata2 beliau maseh lagi berbaur pelat
tinggi beliau hanya la separas pinggang ku

TETAPI!!...
dia ade sesuatu yg mungkin kita semua tiada..sifat ramah..sifat bersangka baik..sifat keyakinan yang amat tinggi..semua ini sifat yg mungkin kita dah lama tinggalkn dalam mencari "diri sendiri"..semua sifat beliau membuatkn aku terfikir "mungkin satu hari nanti..dia akan jadi seorang perdana menteri!"
hahahaha...
merepek jer aku nie...

*aku seorg pendiam yg comel ketika darjah satu
*maseh tidak kenal dunia

No comments: