Friday, January 9, 2009

disebalik tabir tazo..

Terfikir jugak entry ape yg nk dtulis hari nie ek..x per lah..kita try pape jela ok..
hari jom kenang balek kesah2 lame dlu2..org ckp x baek kenang benda2 yg dah lepas nie..tp sume tu la yg sejarah kn..sejarah tu penting..sbb tu dlm spm ade sejarah kot!..

nama sy Muhamad Murtadzo Bi
n Ghazali..erm kali pertama korg sume dgr or bace nama nie ape yg terterjah kdalam benuk pmikiran anda..
mst lebih kurg mcm nie kn

"wahh peliknyer nama","first time aku dgr nama cmni".... x pun dialog or monolog dlman yg slalu bkumandang mst "erk..aku silap dgr ker"

yup nama sy mmg agak pelik kn..haha tp tu lah hakikat yg sbnar..n i love it!..tp dlu tazo bnci jgk la nme tu..mne tak nyer,tkenang balek mse kecik2 dlu,sume member2 nama best2 jer n laju jer cikgu sebut..tp bler smpai turn nama tazo mst cikgu tu akn bhenti tarik nafas dlu sbelum smbung panggil dgn cara yg amat salah dan x sedap sebelum diiringi latar blakang gelak tawa..huh..sedih jgk la..bygkn la mse tu kecik lagi kot,baru jer darjah satu n tgh cumel gler..tp dah tpakse mghadapi dilema sbegini..yela,cekgu siap silap tulis nama silap dlm register lg..mcm dah tukar identiti plak..
tp wlaupun dlm kecomelan mcm tu..tazo dah tunjuk kmantangan nyer,
bler balek cter la dkt mak
"makkk td knn,dkt sekolah knn..cikgu asek pggil nama adek silap jer..pastu dlm buku register pun eja silap".. si ibu pun bkata"laa.. x per..nti adek ckp mcm mne ejaan nama adek yg btol tau"
ermm sedih jgk la..yela kecik2 dah nampak cekgu gelak2 dgn member dia sblum pggil nama aku..sambil tunjuk2 kt kertas tu...ish2,aku kecik lg kot..kaen yg puteh lg..dah di downkn oleh org dewasa...

perkara nie blarutan smpai la cikgu tu sndri yg baca ejaan dkt surat lahir ku sndri..masa blalu pergi...tahun singgah dan pergi..lme aku sndri pun dah msak dgn kdaan nie..bler dah lebih kurg darjah 4..stiap kali awal tahun bler cekgu baru sebut nama2 plajar n nama tu dimulakn dgn muhamad dan dturuti oleh selangan nafas confuse oleh cekgu tsebut..mst aku dah angkat tgn awl2..member2 pun dah dpt agk..haha..

aku mle ske kn nama nie sbb kbanyakkn org akn ingt nama aku..yela..cm pelik jer kn..haha
tringat balek mse form 5 dlu..first day cekgu fizik aku masok...tah ape tah nme dia.dah lupa,n mcm biasa la..sesi perkenalan,sume bgun n sebut nama n bla bla bla...esk nyer dia msok klas..n first word yg dia ckp.."smalam kita sume dah bkenalan kn..tp mlgnye sy dah lupa sume nama kamu sume"...uhhh kata budak2 sekalian..."tapi ade 1 jer nama yg sy ingt,n sy balek siap cari mkne nama tu,ermm nama kamu!" smbil tunjuk dkt diriku....
wah wah wahh...
trasa kembang disitu...

tapi tu sume cter lama...
dah byk sgt dah pggilan yg org pggil aku dlu,
dari zoro,tuzo,tazu,mus,murtado,mutado,muzo sampai la ke panggilan "ado"
aku dah x kesah..aku sng pggil diriku tazo..n thats who i am..
sbb stiap org itu istimewa kn? yer kn?

sooo tu lah sdikit sebanyak disebalik tabir "tazo"

**ermm mak ckp nama aku diambil smpena nama mufti negri 9 yg abah bkenan dlu..
**mcm mufti x tazo yg nie??? sama kn kn??

No comments: