Manusia pula bangaimana? Mari kita buang sifat perkauman. Jangan diperbodohkan.

Thursday, March 12, 2009

kenapa serious sangat nie??


hari ini asyek hujan saja..dan tak henti2..sejuk!
best jugak macam nie sbb dah agak lama jgk tak hujan...tp cuaca mcm nie sbbkn ramai temanku demam..tak per lah..penghapus dosa org kata..kalau yang demam tu.jgn lupa mkn ubat okey?

petang tadi aku tido..wahh bestnyer dapat tido dalam hujan..lagi2 tak der kelas petang,bukan macam org-org tu..hehe
tengah best tido tanpa mimpi (ermm dah lama aku tido x bermimpi :( )
tiba2 aku terjaga dengan terkejut..wah kuatnye bunyi guruh berdentum2,dah lama tak dengar mcm nie..membuatkan aku terus terjaga..aku tgk rumah sunyi sepi,ade yang maseh tido,ade yg seharian tak keluar bilek,dan tak lupa juga yg terpaksa ke kelas..

sendirian aku duduk di ruang tamu yang gelap..bertemankn dentuman guruh yang seperti berborak sesama mereka,aku pandang keluar,melihat hujan turun dgn begitu lebat..
aku lihat..
aku pandang...
aku renung...
timbul rasa tenang dihati..

entah kenapa hujan boleh menenangkan..
fenomena hujan tersebut membangkitkan kenangan2 zaman silam,
teringat balek kali terakhir aku betul2 mandi hujan..masa form 2..lepas habes sekolah petang..
mmg best mandi hujan dengan uniform skolah..basah lenjun aku masuk dalam bas awam ekon utk balek ke rumah..menggigil disitu..

teringat kembali waktu kanak2 dulu
kalau hujan jer..mst aku suka..sebab ape?
sbb kampung dkt belakang tu mst banjir ..tp tak der la banjir teruk..agak2 dlm takat peha orang dewasa..tp bg penduduk situ..tak der masalah sbb rumah dorg sume berkaki tinggi..
sooo klau hujan jer..lepas hujan tu mst aku excited nk maen air banjir dkt kampung tu..
mak slalu larang kata air tu kotor! jgn maen!...
tp kalau time2 tu la kteorg paling best maen tangkap2 berudu yg mmg byk masa tu..
meranduk air banjir..maen tolak2 dalam banjir..lumba kayuh basikal dalam air..semua activiti tu bertemankn nyanyi katak yang amat merdu ketika itu
wahh amat best!!

tapi itu dulu..
sekarang dah banyak yang berubah..
kampung dekat bagan ajam tepi pantai tu pun dah dirobohkan utk bina highway..
ade lah sikit2 peninggalan lama..
kawan2 kat situ pun entah kemana dorg hilang..
mungkin sbb dah hampir 10 tahun aku pindah kot..dah tak dpt contact..
pantai pun dah berubah jd rehat dan rawat..sampan2 nelayan dah merosot bilangannya..

seronok kn bila kadang2 ingt kembali kesah2 lama..
zaman kanak2..
setiap org ade kesah nye sendiri,,kesah yg mencorak diri mereka sekarang..
bagi aku tu lah salah satu kesah nye..

sekarang semua dah dewasa..
semua mengejar kematangan..
hilang semua peribadi semasa berstatus si kecil comel..
kini kita sering menganalisa sesuatu perkara sbelum melakukan nya..
baek ker menda tu?buruk ker benda tu?apa akibatnya?perlukah aku buat?apa yg akn aku dpt?
semua persoalan tu akan secara automatik timbul dalam pemikiran kita sebelum kita buat apa2 perkara lagi..mungkin sbb tu org dewasa selalu dlm tekanan..selalu dlm masalah..
ada org penah ckp dkt aku.."kdg2 kita kne let things loose"
tak perlu fikir dan analisa sgt..
dan mungkin...mungkin..
kita akan rasa balek kegembiraan ketika kanak2..

juz have fun!




why so serious??
~tazo~

7 comments:

Elmi said...

orang orang mana yang ada kelas petang?
nak aku bagi makan penampar?

scha said...

yes...let things loose..
sangat seronok membaca entry kamu ini :)

Moja [Bulan] said...

hujan..aku sangat suka tgok ujan..=)

seYza a.k.a SaLLy said...

hahahaha...kacang...xdapek ler jmpe ko ritu..rindu dowh..

seYza a.k.a SaLLy said...

hahahaha...kacang...xdapek ler jmpe ko ritu..rindu dowh..

tazo said...

seyza: yela tu rndu..huhu

tazo said...

elmi:haha..bukan ko jer ade klas petang..jgn la trasa.. :)

scha: yup..kdang2 kita kne biar saja sumthing tu flow sendiri..dan mungkin keputusannya akan buat kita tersenyum

moja:yeahh..best kn hujan?