Monday, March 16, 2009

mari sayangi diri..

hujung minggu nie agak slow bagi aku..
kira ok la tu..dah berturut2 aku buat mcm2 aktiviti bila masuk weekend..
soo weekend nie aku cume rileks saja..
tgk wayang yang dah agak lama aku tinggal,maen games ber round2 tanpa henti..
tidur lewat..bangun amat lewat..skip lunch and straight to dinner..

tapi hari nie hari ahad..
aku bangun pukul 2 setengah ptg..
sebab semalam aku tak boleh tido..masuk tido pkol 4..pkol 5 maseh berguling2,pkol 6 aku maseh lagi berguling tapi dengan perasaan amat bengang! sebab aku maseh tak boleh lelapkan mata..
bukan sebab tak mengantuk,tapi sebab batuk..yup..batuk yang sama yang kalau aku kira2 hampir 3 bulan aku hadapi nya..dan dah 3 bulan aku biar macam tu jer..tapi kini makin amat2 teruk..
pantang sejuk jer,mst batuk2 mcm hanjeng la aku..arghhhhh! amat tensi sebab batuk itu berteman kan sesak nafas..cehh bayangkan aku tak boleh tido bukan sebab tak mengantuk..tapi sebab tak boleh bernafas..

soo aku amek keputusan nak kena jugak gi klinik..
satu perbuatan yang dari dulu agak kurang aku gemari..
soo doc tu cakap dia bagi aku ubat batuk yang kuat kesan nya + antibiotik yang perlu dihabiskan..tapi dia cakap 3 hari lepas nie kalau maseh x der perubahan kena datang jumpa dia balek..entah la..tadi dah banyak sudu aku telan ubat hitam yang dia bagi tu...tapi maseh teruk jer batuk..ermm macam nak kena jumpa dia balek jer..malas betol!!..suka la doc tu dpt duet lagi..


disebalek kesah aku yang merepek tu..
selain tu ade benda laen yang aku nak tegur..selama nie aku pendam jer,
coz aku bukan la sorang yang suka merungut..
nie pasal sikap orang KITA di jalan raya...
bukan apa..sepanjang aku nak gi klinik yang dekat tu tambah gi restoren makan lebih 3 kali aku hampir2 kemalangan...bukan sebab aku tak sehat..n bukan salah aku pun..
haaihh cuba la jaga nyawa tu sikit..
yang paling aku bengang bila ade brader moto nie..dah la bawak anak dara orang dkt belakang,dkt jalan biasa seiring jer dgn aku..dia kiri aku kanan..tapi bila nak masuk simpang jer terus nk tunjuk gaya pro kona baring,pastu dah makan jalan aku kat kanan..
dah la lane kanan tu lane laju,pastu makan jalan, kalau jauh aku tak la kesah..tapi boleh plak nk buat aksi baring makan jalan dengan jarak awek dia dengan engine aku tak sampai pun 5 inci..
dah brek mengejut terkejut aku disitu...lock wheel trus!..kesian irene! (nama ketaku)
damn!dia buat bodo dan terus belah..
wehh tak nak berterima kaseh dkt aku ker??org yang dah selamatkan nyawa kau tuh!
kalau jer aku tak brek..memang dah terbaring jer 2 orang tuh..

itu lah..
aku pun bukan apa..bukan baek sgt pun atas jalan..tailgating,speeding,ciloking,dirft semua aku dah biasa..
sepanjang 4 tahun lebih aku memandu nie..dah byak yang aku nampak n aku alami..
terbabas,wheel lock,gengster jalan raya,tergelincir..semua perkara itu dah jadi adat bagi aku..
cuma berhati2 la atas jalan raya tu..buat ape nk cepat sangat,kalau difikir2 kan balek,macam kita sendiri yang mengejar maut dkt atas jalan..
jangan menyusahkan orang laen..
ingat orang yang tersayang..tu jer..tak macho pun kalau kelam kabut atas jalan nak tunjuk hebat tapi tak kesian jeritan batin engine anda..


nasehat saya sebagai teman- sayangi lah nyawa anda,byk lg menda indah dlm dunia nie yg belum kita tempuhi..jangan bunuh diri..

nasehat saya sbg bakal seorang jurutera mekanikal- sayangi lah engine anda..kelajuan mengikut kemampuan engine..kerana setiap komponen walau sehalus manapun perlukan pengiraan yang tepat mengikut keadaan ,bukan ikut teori apek taukey bengkel repair..


yang merepek,
~tazo~

4 comments:

Nurul Aimi said...

sapa suruh dok penang?
kan dah bosan..haha

Moja [Bulan] said...

tazo shumacher!!!hehe..
mat rempit cam bodo kn..
da la bwk awek..
cmtu ke cara syg kt awek??
bodo2..
hehe..
sj mbebel disini..

tazo said...

amy:yelaa..bukan nk dok penang..tp terpaksa lah =(

moja:haha..merepek jer..tu la pasal,camtu ker cara syg awek kn?..by the way,si dia sehat?
=P

scha said...

tazo..
x baek lagi batuk?
kalo da sesak nafas tu means da effect lung..
tu la..
pegi jmpa doc awal2 tanak..
=.=!